Angstbehandling

Hvad er angst?

Angst kommer i mange forskellige afskygninger, og uanset hvilken angst vi taler om, så er det noget, der skal tages alvorligt. Angsten har en stor kræft og kan være svær at slippe af med. Hvis angsten først rammer dig, overtager den hele dit tankesæt og kan føre til bl.a. angstanfald.

Herunder kan du læse om nogle af de mest almindelige angstformer. Længere nede på siden kan du læse mere om angst samt behandling af angst.

OCD

OCD er en forkortelse af “Obsessive Compulsive Disorder” og er karakteriseret af tvangstanker og tvangshandlinger.

Tvangstankerne er ubehagelige og uønskede tanker, som du ikke selv kan kontrollere.

Eksempler på tvangstanker kan være frygt for, om man kunne finde på at begå seksuelt overgreb eller skade sig selv eller andre – måske sin familie eller børn. Voldsomme tanker uden nogen bund i virkeligheden.

Tvangshandlinger kommer ofte i kølvandet af tankerne i form af stærkt kontrollerede adfærdsmønstre, som tager fokus væk fra tankerne.

Eksempler på tvangshandlinger er overdreven vask af hænder pga. frygt for bakterier, gentagen tjek af om døre og vinduer er lukkede osv.

Lider man af OCD, vil det også være normalt at have forskellige ritualer i hovedet. Det kan være at tælle ting igen og igen eller undgå at se på bestemte farver.

OCD er meget stressende og fylder enormt meget dagen lang, hvilket gør det svært at have en god livskvalitet. Det kan desuden være hæmmende for ens sociale liv.

Social angst

Social angst er en af de mest almindelige angstformer og er stærkt hæmmende for de mange mennesker, der lider af den.

Hvis man lider af social angst, kræver det ofte tilløb og en ekstra psykisk indsats, hvis man skal være tilstede i mange sociale sammenhænge. Nogle gange må man melde fra – endda også selvom det er ens tætte venner. 

Sygdomsangst

Det er faktisk mere almindeligt at have angst for at få en alvorlig sygdom end det er at have angst for at dø.

Sygdomsangsten kan både omhandle en selv og dem tæt på. Værst af alt måske ens barn.

Alle forældre frygter måske i en eller anden grad, at deres barn skal få en alvorlig sygdom. Men hvis man har decideret sygdomsangst, bliver det nedbrydende for hverdagen. 

Angst for at spise

Når du skal spise, bliver du meget urolig, fordi du hver gang du skal spise mad frygter, at du bliver kvalt i maden. 

Du oplever også, at du ikke har lyst til at spise noget, når du skal spise med andre end dem, du plejer at spise sammen med.

Måske kommer der en masse overspringshandlinger.

Børn der lider af angst for at spise skal lige pludselig alt muligt og ønsker at forlade bordet.

Unge og voksne, sidder og stikker i maden, eller flytter rundt på maden på tallerkenen. Ofte snakker de en del for at 
flytte fokus fra maden.

Hvis du har angst for at spise, så vil du opleve, at du bliver meget bange, når du skal spise og dette i sig selv er meget ubehageligt og hæmmende. Hvis du er bange for at blive kvalt i maden, eller at maden sidder fast i halsen, er det typiske symptomer på angst for at spise, da angst er en overdreven fokus på bestemte ting og hændelser, og dette skaber bekymringer.

Du har en god og normal appetit, når vi taler fødevarer du er tryg ved at spise og har spist mange gange.

Generaliseret angst

Når du har generaliseret angst, går du rundt med bekymringstanker og en nærmest konstant uro i kroppen. 

Mange mennesker med generaliseret angst tænker 
meget på, om deres forældre, børn eller andre i den nærmeste familie bliver syge, er med i et trafikuheld eller på anden vis forlader den, der har angst.

De bekymrer sig meget og ønsker hele tiden at sikre sig og foregribe, at der sker en katastrofe eller ulykke. De forestiller sig alle mulige negative ting og ønsker derfor at have kontrol.

De bekymrer sig simpelthen så meget, at det påvirker hverdagen i betydelig grad.

Separationsangst

Separationsangst er når dit barn kæmper for hele tiden at være sammen med jer forældre eller søskende. Når jeres barn frygter aldrig at se jer igen, eller at der sker jer noget frygteligt, hvis barnet ikke kan se jer hele tiden.

Det er måske opstået efter en helt konkret episode i deres liv, eller de har hørt noget fra deres venner eller set noget der har skræmt dem på tv.

Nogle børn nægter at være alene i et rum, hvis resten af familien befinder sig andre steder. Nogle børn forlanger, at en af forældrene går med dem på toilettet, og at de må gå med jer forældre på toilettet.

Panikangst

Panikangst er når angsten rammer en pludselig. Du vil ikke kunne mærke, den er på vej – den rammer som et lyn fra en klar himmel.

Du vil opleve pludselig hjertebanken, svimmelhed, rysten og måske trykken for brystet. Du bliver meget bange og tror, at der er ved at ske noget farligt eller du er ved at dø. Nogle gange kan man tro, at nu er man blevet sindsyg.

Du mister med andre ord fuldstændig styringen. Det er meget ubehageligt og især skræmmende første gang, det sker.

Dødsangst

Det er faktisk mere almindeligt at have angst for at få en alvorlig sygdom end det er at have angst for at dø.

Sygdomsangsten kan både omhandle en selv og dem tæt på. Værst af alt måske ens barn.

Alle forældre frygter måske i en eller anden grad, at deres barn skal få en alvorlig sygdom. Men hvis man har decideret sygdomsangst, bliver det nedbrydende for hverdagen.

Fobier

En fobi er angst, som er forbundet med helt specifikke situationer eller ting. Klassiske eksempler er flyskræk, tandlægeskræk eller angst for edderkopper. 

Hvis man lider af en fobi, vil man gøre meget for at undgå at komme i en situation, hvor man udsættes for det, man har angst for. Og hvis man ikke kan undgå det, er der risiko for, at man går i panik.

Nogle børn kan være meget bange for hunde eller heste – så bange at blot det at se en hund eller hest, kan få barnet til at forestille sig, at dyret vil angribe og noget frygteligt vil ske.

Angst for angsten

Ja, du læste rigtigt. Man kan faktisk få angst for at få angst!

Det vil typisk ramme personer, som allerede lider eller har lidt af angst og kender den afmægtige følelse, som angsten bringer. De har ikke lyst til at mærke angsten igen. 

Hvordan føles angst?

Når du har angst, føles det som om tankerne har taget styringen over dig, at du ikke kan slippe fri for dine tanker. Du oplever måske, at din angst langsomt fylder mere og mere i din hverdag og, at du har brug for hjælp for at slippe af med angsten.

Du vil opleve, at når du har angst, er der ikke plads til andet end bekymringer i dine tanker. Hele din krop vil ofte reagere og være påvirket af angsten.

Uanset hvor meget du anstrenger dig for at skjule din angst og skåne din familie, så vil de kunne mærke din angst og være påvirket af det.

Hvorfor får man angst?

Der er mange årsager til, at man kan få angst. Den kan opstå som følge af en enkelt hændelse eller flere forskellige situationer, eller den kan komme snigende som et resultat af en langvarig påvirkning.

Angst ses også ofte som symptom i forbindelse med stress.

t

Danskere lider af en form for angst

Hvor mange lider af angst?

Du er ikke alene. Rigtig mange mennesker i Danmark – og andre lande – lider af angst. Men ikke alle har angst for det samme eller af samme årsag.

    Hvis du har lyst til at læse mere om når børn og unge rammes af angst, skal du blot klikke her.

    Behandling af angst

    Open Mind tilbyder effektiv behandling af angst, helbredsangst, OCD, socialangst, separationsangst, panikangst og angst for mad.

    Du skal ikke gå og være påvirket af angsten, når du kan slippe fri af den gennem terapi. Jeg har hjulpet mange børn og voksne af med deres angst. Metakognitiv terapi er en metode, der har vist sig at være meget effektiv, og behandlingen giver hurtigt forbedringer og forhindrer tilbagefald.

    Ønsker du at slippe af med din angst, så ring til Pia-Emilie på 61168040.

    Det er uforpligtende at få en indledende snak om hvilket terapiforløb, der passer til præcis dig og din situation.

    Kontakt

    kontakt

    Tlf.: +45 61 16 80 40
    pe@pia-emilie.dk
    Jernbanegade 23
    4000  Roskilde

    CVR: 36287543

    FIND vej

    Parkering
    Open Mind ligger blot 700 meter fra Roskilde Station, så det er meget nemt at komme hertil med offentlig transport. Hvis du kommer i bil, er der gode parkeringsmuligheder på bl.a. Bønnelyckes Plads, hvor der er 3 timers gratis parkering.